תישנו על זה

בחירה של מיטה היא אחת החשובות לחוויה שלנו בבית, לשינה ולחיים בכלל. אז מה עדיף – מיטה גבוהה או נמוכה? עם ארגז מצעים או בלי? קינג או קווין סייז? בדקנו, חקרנו, וחזרנו עם כל התשובות 

צילום: תמר אלמוג עיצוב: יעל גוטרייך אורון 
עיצוב פנים הוא תמיד שילוב של צרכים ורצונות, ויזואליות ופונקציונליות. כל רהיט שאתם בוחרים צריך להתאים ללוק האהוב עליכם, אבל גם לגוף שלכם, לשגרת היום שלכם ולאופנים שבהם תבחרו להשתמש בו. כל זה נכון אפילו יותר כשאנחנו בוחרים מיטה, רהיט שיכול להשפיע עמוקות על אחד ההיבטים הכי קריטיים בחיים שלנו: שנת הלילה (וגם השנ"צ, אם יש לכם מזל). אז איך לבחור מיטה נכונה, כזו שתתאים גם לכיס וגם לסגנון, גם לגב וגם לחלומות? הנה, ככה: 
 
על הגובה 
מיטה גבוהה או מיטה נמוכה?
רגע לפני שבוחרים מיטה, שווה להידרש לשאלה מהותית: למה בכלל מיטה? מדוע לא להניח את המזרן ישירות על הרצפה, ולישון בכיף שם? ובכן, טוב ששאלתם. קודם כל, ממש לא מומלץ להניח מזרן ישירות על הרצפה. גם אם החלטתם שמיטה נמוכה במיוחד היא בדיוק מה שאתם צריכים ובעצם אין לכם צורך בתוספת הגובה שמייצרת מיטה, עדיין כדאי להניח את המזרן על משטח ייעודי שיאפשר אוורור מצידו התחתון. למה? כי אחרת הלחות תצטבר במזרן ועלולה לגרום לו להירקב, לא פחות.  
 
שוקלים לבחור במשטח נמוך למזרן, בגובה הרצפה? יש לבחירה הזאת כמה יתרונות מהותיים. ראשית, אוויר חם עולה למעלה, ככה שבקיץ הישראלי, כמה שתישנו נמוך יותר, תישנו קריר וטוב יותר. שנית, זו הזדמנות מצוינת לאימון של הגוף על הדרך. קומו כל בוקר מישיבה על הרצפה, במקום מישיבה על מיטה גבוהה, ותרוויחו אימון קטן לשרירים, בלי שהתכוונתם אליו. זו אומנם פעולה קטנה, אבל כשמבצעים אותה בוקר אחרי בוקר אחרי בוקר במשך שנים השרירים מרוויחים, ואתם יחד איתם. שלישית, מיטה כזאת יוצרת מראה מינימליסטי-מזרחי מעולמות הזן, ויוצרת אווירה רגועה ונעימה בחדר השינה.  
 
אז בעצם, למה מיטה גבוהה? דבר ראשון, שיקום הקורא שלא זקוק לעוד מקומות אחסון בבית. ומהי מיטה גבוהה, אם לא הזדמנות לאחסון נוסף מתחתיה? דבר שני, לא לכל אחד מתאים לקום כל בוקר מגובה הרצפה. נסו, למשל, לעשות את זה בחודשי היריון מתקדמים, ותבינו ש איך לומר? פחות. דבר שלישי, הבחירה במיטה נמוכה לא תתאים לכל חדר מבחינה סגנונית, וגם מבחינה מרחבית. אם הלכתם על חדר שינה בעיצוב כפרי או קלאסי, למשל, מיטה נמוכה לא תשתלב בו. גם גודל החדר משפיע. מיטה נמוכה יכולה להתאים דווקא בחדרים גדולים, כאשר יש מרחב פתוח מסביב למיטה, ולהיראות מוזר וצורם בחדרים קטנים יותר.  
 
על האחסון
מיטה עם ארגז מצעים או ללא?
בחרתם במיטה גבוהה? הרווחתם על הדרך שטח אחסון נוסף מתחתיה. עכשיו נשאלת השאלה כיצד לנצל אותו. האם להשאיר מתחת למיטה חלל ריק, כזה שתשימו בו אולי רק נעליים? לקנות בנפרד מהמיטה ארגזים או קופסאות לאחסון שיונחו מתחתיה? או להשקיע במיטה עם ארגז מצעים בילט-אין מכובד?  
אם לא חסרים לכם במיוחד שטחי אחסון בבית, תוכלו להשאיר את השטח שמתחת למיטה ריק או לנצל אותו להנחת נעליים שנוח לכם שיהיו זמינות לשימוש תדיר. אם, כמו לרובנו, חסרים לכם שטחי אחסון ועוד איך, תוכלו לבחור בין האופציה הזולה יותר אך היעילה פחות של קופסאות או ארגזים שנקנים בנפרד מהמיטה, ובין מיטה שמגיעה עם ארגז מצעים. במיטה כזו יהיה לכם הרבה מאוד שטח אחסון נגיש, נוח, מסודר וחסין אבק. כך שהיא אמנם לרוב יקרה יותר, אבל מבחינה פרקטית היא משתלמת הרבה יותר. 
 
על הגודל 
מיטה זוגית גדולה קינג סייז, קווין סייז או סטנדרטית צנועה?
מיטות זוגיות מגיעות במגוון גדלים, החל מ-140 על 190 ס"מ הצנוע ועד ל-180 על 200 ס"מ המפנק. איך נבחר בין כל האופציות האלה? קחו בחשבון את מספר הנמים במיטה (גם חיות מחמד נחשבות!) ואת הגובה והרוחב שלהם, כמו גם את הנטייה שלהם להתפרס ולנוע בשנתם. במילים אחרות, זוג צעיר ודקיק יכול להסתפק במזרן קטן יחסית, אבל אם אחד מכם רחב מעט יותר או נוטה לבעוט מתוך שינה, או אם הילדים, הכלבים או החתולים (או כולם יחד) מגיעים למיטה שלכם במהלך הלילה, סביר שתעדיפו מיטה זוגית גדולה יותר.  
שיקול נוסף הוא, כמובן, גודל החדר שלכם. גם אם אתם חולמים על מיטת זוגית סופר קינג סייז, לא בטוח שיימצא לכם המקום. כשאתם בודקים את גודל החדר, קחו בחשבון מעברים ברוחב של כ-60 ס"מ לפחות מכל אחד מצידי המיטה, שיאפשרו לכם לנוע סביבה בחופשיות, ואל תשכחו להתחשב בדלתות, ארונות ורהיטים נוספים בחלל. 
על הסגנון 
מיטה זוגית מעוצבת בוהו שיק, נורדית, קלאסית או משהו אחר לחלוטין?
אחרי שבחרתם את כל ההיבטים הפונקציונליים של המיטה, נשאר לכם רק ההיבט הפאן מכולם, זה של הסגנון. כאן, הבחירה היא לגמרי שלכם, וקשורה לסטייל האישי שלכם ולזה שבו עיצבתם את הבית כולו. קחו בחשבון שמיטה היא רהיט גדול, כבד ובדרך כלל גם די יקר, שרובנו לא מחליפים בתדירות גבוהה, ולכן לא כדאי להיסחף כאן רחוק מדי בעקבות הטרנדים ועדיף לחשוב באריכות ולבחור משהו שידבר אליכם גם שנים קדימה. אם אתם בכל זאת רוצים להתעדכן, שווה לדעת שהסגנונות הנורדי והבוהו-שיק ששלטו בכיפה במשך שנים נמצאים בירידה מסוימת, ואילו מינימליזם, קלאסיקה יוקרתית וכל מה שקשור לחומרים טבעיים והשראות מהטבע – נמצאים בעלייה. מה שלא תבחרו, אל תשכחו להניח על המיטה מזרן אורתופדי שמותאם גם לאקלים הישראלי וגם לגב הפרטי שלכם, ויארגן לכם שנת לילה טובה באמת.